-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:453 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

آيا در مذاهب الهي و اسلام، مانند برخي مسلكهاي ماترياليستي، قيام قهرمانانه و مبارزات ضد استثماري وجود دارد؟
: بله. زيرا لازمة خداشناسي و خداپرستي اين است كه انسان را به هدفهاي مافوق ماديات وابسته ميكند و او را در راه هدفهاي عالي خود با گذشت مينمايد، بر خلاف ماترياليسم كه طبيعتاً آدمي را با ماده و ماديات و آنچه مربوط به حيات فردي و شخصي ـآن هم در حدود شؤون مادي زندگي ـ است پاي بست ميكند.
بعلاوه، تاريخ نشان ميدهد كه همواره پيامبران و پيروان آنها بودهاند كه در مقابل فرعونها و نمرودها و صاحبان قدرت به پاخاستهاند و قدرتهاي اهريمني را در هم كوفتهاند. پيامبران بودند كه با نيروي ايمان، از طبقة محروم و استثمار شده قدرتي عظيم عليه «ملأ» و «مترفين»به وجود ميآوردند.
قرآن كريم در سورة قصص ميفرمايد:
«وَ نُريدُ اَنْ نُمنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضعِفوا فِي الْاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ. وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْاَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنودَ هُما مِنْهُمْ ماكانوا يَحْذَرون» قصص/5 و 6
[ما ميخواهيم بر خوار شمردهشدگان در زمين منت نهيم و آنها را پيشوا و وارث موهبتها و قدرتهايي كه ستمگران به زور تصاحب كردهاند، قرار دهيم و قدرت و نيروي آنها را (كه قدرت و نيروي ملي است) در زمين مستقر سازيم و به فرعون و هامان (سمبلهاي زور و استبداد) به دست اين خوارشمردهشدگان، آن را بنمايانيم كه از آن پرهيز ميكردند.]
در جاي ديگر ميفرمايد:
«وَ كَاَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُمْ رِبِّيّونَ كَثيرٌ فَما وَهَنوا لِما اَصابَهُمْ في سَبيل ِاللهِ وَ ما ضَعُفوا وَ مَا اسْتَكانوا و اللهُ يُحِبُّ الصّابرينَ. وَ ما كانَ قَوْلُهُمْ اِلاّ اَنْ قالوا رَبَّنَا اغْفِرْلَنا ذُنوبَنا وَ اِسْرافَنا في اَمْرِنا وَ ثَبِّتْ اَقْدامَنا وَانْصُرنا عَلَي الْقَوْم الْكافِرينَ. فَآتيهُمُ اللهُ ثَوابَ الدُّنْيا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرةِ وَ اللهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ» آل عمران/146ـ 148
[چه بسيار پيامبراني كه مردان الهي بسياري به همراهي آنها به پيكار برخاستند و به هيچ وجه بر اثر سختيها و مصائبي كه به آنها در راه خدا رسيد، سست نشدند و ضعيف نگشتند و آهنگ زاري سر ندادند. آري، خداوند صابران را دوست ميدارد. سخن و تقاضايشان از پروردگارشان جز اين نبود كه: پروردگارا! از تقصيرهاي ما و زيادهرويهاي ما در كار درگذر و ما را ثابت قدم، بدار و بر كافران پيروز گردان. پس خداوند هم پاداش دنيا و پاداش نيك آخرت به آنها داد. خداوند نيكوكاران را دوست ميدارد.]
در سورة الم سجده ميفرمايد:
«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ اَئِمةً يَهْدون بِاَمْرِ نا لَمّا صَبَروا وَكانوا بِآياتِنايوقِنون.» الم سجده/24
[ما از ميان آنها (قومي كه تحت فشار و شكنجه بودند) پيشواياني قرار داديم كه به فرمان ما ديگران را رهبري ميكنند، بدين جهت كه مقاومت كردند و سرسختي نشان دادند و تسليم نشدند، و ديگر اينكه به آيات ما و وعدههاي بر حقّ ما و سنن و نواميس ما يقين داشتند.]
قرآن كريم در جاي ديگر ميفرمايد:
«فَضَّلَ اللهُ الْمُجاهِدينَ عَلَي الْقاعِدينَ اَجْراً عَظيماً» نساء/95
[خداوند مجاهدان و پيكار كنندگان و به پا خاستگان را بر نشستگان، به اجر و پاداش عظيمي برتري داده است.]
در جاي ديگر ميفرمايد:
«اِنّ الله يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ في سبيلِهِ صفّاً كَاَنَّهُمْ بُنْيانُ مَرْصوصُ» صف/4
[خداوند دوست ميدارد مردمي را كه در راه او پيكار ميكنند در حالي كه صفي رويين بنيان به وجود آوردهاند.]
در جاي ديگر، خواستههاي قهرمانانه و پرخاشگرانة آنها را اينچنين منعكس ميكند:
«رَبَّنا اَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ اَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَي الْقَوْم الكافِرينَ.» بقره/250
[پروردگارا! ظرف قلوب ما را از نيروي پايداري و خويشتنداري لبريز فرما؛ قدمهاي ما را ثابت بدار و ما را بر كافران پيروزي ده.]

مجموعه آثار شهيد مطهري ج1 –علل گرايش به ماديگري
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.